Wednesday, January 6, 2010

Azan Asar menandakan...?

Sekarang ni aku asyik tidur petang lah dihujung minggu.
Asal azan Asar je mesti aku tidur.

Orang kata, tidur petang ni mewarisi kegilaan.
Itu yang aku belajar masa kecil-kecil cili benggala lah.
Dan aku agak setuju lah dengan statement itu walhal tiada penerangan seterang lampu suluh yang mengaitkan tidur lepas asar jadi gila tapi kalau tak bangun subuh tak gila pula.
Haha. Ambik kau ketepek kat dahi.

Anyway, mungkin ketiduran aku yang hampir setahun tu sudah membayar tol ke atas aku semula kot.
(Err, abaikan penggunaan kata aku yang tidak mengikut ras undang-undang bahasa melayu)

Cakap pasal tidur lah kan.
Aku teringat kesah aku masa aku di tingkatan 3.
Ada satu hari itu, aku baru pulang dari summer camp di Beranang.
Anjuran Mindef selaku tempat bekerja makcik aku, Wak Ros.

Balik saja rumah Wak Ros aku pergi bantai tidur.
Tahu tahu saja aku bangun aku tengok rumah dah terang dengan lampu.
Tengok jam dah pukul 6 lebih.
Dalam hati,"What the shit? Lama betul aku tidur!"
Running saja Windows build in otak aku, aku terus membilang berapa jam kah aku sudah lelap.
Sampai semalam Asar, sekarang dah 6.30.
Humang aih jang, lamo bona yo tak?
Record peribadi ni.

Aku tersandar di dinding.
Sepupu melintas depan aku dengan sejadah untuk solat.
Aku pun menggelabah, bangun capai baju dan ke toilet.
Aku keluar bilik tengok Wak Ros tengah gosok baju.
Langit kat luar dah kaler biru-biru oren.
Aku siap marah-marah diri sendiri, kenapa tak bangun. Sebab malu tidur lama.
Duduk mengomel sorang-sorang.
Aku pun terus solat.

Usai saja solat, di luar bilik aku nampak semua sudah siap siap.
Aku tanya "nak ke mana wak?"
"keramat". Tempat semua pakcik, makcik dan sepupu aku berkumpul dihujung minggu.
Aku iya kan saja. Ye lah buat apa aku tinggal sorang sorang.

Dalam perjalanan aku nampak ramai orang. Kedai pun dah buka. Meriah betul.
"Sibuk betul orang setiawangsa ni"
Arwah Bapak si suami Wak Ros pandang aku pelik.
"Kenapa?"
Aku jawab sambil bersandar buat buat keletihan dan setenang mungkin.
"Ye la pak, awal pagi lagi dah sibuk. Ahad pulak tu"
Bapak senyum dan "kau sembahyang berapa rakaat tadi mi?"
"dua la pak" Aku semacam pelik.
Aku capai tangan sepupu aku, tengok jam.

Haram, baru pukul 6P.M lah gila. Bukan 6A.M.

Aku keluar van dengan sengih-sengih muka toya.
Amek kau. Kan dah malu sorang.

Sesuai pulak destinasi aku ialah ke Keramat.
Aku menjadi medium kekelakaran sedara aku malam itu.
Fuck. Itu pun nak kecoh. Miahahahahaha.

Moral of the story, jangan tidur petang wey. Memang jadi gila betul.

No comments:

Post a Comment