Thursday, February 26, 2009

Newspaper


Bismillah.

Rabu yang lembap udaranya. Sejuk. Mild. Sama seprti hari2 lain slps hujan.Jam lebih kurang 5.30 - 6.30ptg, waktu
kesukaan aku. Aku sukakan lighting waktu ini.

Genap 3 hari aku pikir sama ada mau potong rambut atau tidak. Potong aje lah. Aku putuskan untuk ke kedai regular di fasa 3 tambahan. Kedai gunting India, tapi bukan tipikal.
I can have damn good service there.

Seperti biasa, aku dtg dgn berbekalkan hadiah. Ini ritual aku ke kedai yg satu ini, atas sebab relation yg sedia ada.
Aku parking selang 3 kedai dari tmpt yg aku putuskan. Aku cube lihat dari kereta. Ramai. Bantai lah.

Aku masuk ke kedai. Senyum. Salam. Tgn kiri menepuk bahu masing2. "I bring u some present lah..for you my man!" Kali ini aku bawa cili yg dituai di ladang abah tempoh hari. Setelah kata2 puji dijual dan dibeli, aku duduk hampir dgn pintu masuk. Aku capai The Star sambil menunggu giliran.

Masuk lagi seorang customer. Kemas berkemeja putih. Aku cube untuk senyum tp jalan nye laju..lalu mencuit owner. Mungkin dia juga ada ritual seperti aku.

Sdg ralik membelek bahagian sukan, dtg tukang sorang ini disebelah aku. Giliran aku agaknye.

"Bang..can i have the newspaper please? Can u see at the back, its Dato'.. lah."(aku x igt namenye..aku x pnh peduli pun). Mamat ni tujukan jarinye ke arah si 'kemas berkemeja putih' itu. "He want to read the paper la bang, he is our big customer..sorry la bang..abg phm2 lah."


Bangsat!.


Ape mengarut ni?! Dato'?? Bodo ape perangai cmni. Aku ngah baca la gile..kurang2 pun mintak sendri la woi!

Aku lihat tukang sorang ni sudah mcm anjing atau hamba yg disuruh itu ini. Yang tuan nye tau benda mesti ada.

"Ok, like this. U ckp je I sedang bace paper ni. Tell him to wait. It won't take much time coz my turn is coming up." Sambil aku menjeling ke arah customer yg sdg dibersihkan lehernya. Tanda dia hampir selesai. "U boleh bagi lps I bgn, skrg I nak bace."

Lantak. Tunggu je lah.

Kurang 2, 3 minit aku dh diajak ke kerusi untuk digunting. Sampai di kerusi, owner kedai terpacak disebelah kiri. Dia hanya senyum dan menempuk bahu aku. Sinis.

Makanya, aku digunting dgn rasa kecewa yg penuh. Sedih. Seriusnya, aku betul terasa hina. Oleh seorang yg jauh tua usianya dari aku n seems he is very educated. And..Dato'?? Tua je lebih..perangai cam bangkai.

So here i have a strong convictions :

1. Kedai ni bukan lah servis nye bagus sgt sbb at the end...rambut aku dipotong terlalu pendek!. Owner je yang bagus.

2. Nampak orang yg tua ber'uban', kaya, kemeja putih dan penampilan sgt educated..ape2 dorang ni mintak..jgn layan sgt!

3. Ko mintak lah lagi cmtu Dato', tgk lah aku passing newspaper lps ni cmner..bodoh!




2 comments: